Pilates is een unieke formule van rek-en strekoefeningen, een bewegingsmethode, ontwikkeld door Joseph Pilates (1880 - 1967).
Het bestaat dus al heel lang en wordt in Amerika al sinds het begin van de introductie ervan, in de jaren twintig door vele enthousiaste aanhangers beoefend. Eerst vooral door dansers, als ondersteunende training. omdat Pliates zorgt voor sterke spieren, een betere houding, souplesse en balans. Deze formule heeft steeds meer succes, veel dansers en acteurs zeggen dat ze hun sterke, soepele lichaam aan deze oefeningen te danken hebben. Het gebruik van de geest bij het beheersen van de spieren maakt dat deze les een unieke Body & Mind ervaring is.

Tegenwoordig is Pilates bekend bij een breed publiek. Wat het zo populair maakt is dat je snel resultaat boekt terwijl het geen zware training is. Pilates onderscheidt zich op een aantal punten van andere vormen van training zoals fitness of yoga. Zo wordt niet uitgegaan van het trainen van aparte spiergroepen. Het lichaam wordt als een geïntegreerd geheel beschouwd zodat bij elke oefening meerdere spiergroepen tegelijk aan bod komen waarbij zowel kracht als lenigheid tegelijk worden uitgedaagd.
De oefeningen zijn er in de eerste plaats op gericht de regio van de onderrug, buik, bekken en bilspieren te versterken. Op die manier krijgt men een sterk "centrum" wat Pilates het "powerhouse" noemde, van waaruit men de rest van het lichaam kan aanpakken.

Anders dan bij powertraining wordt niet enkel gefocust op aankweken van spiermassa. Het is ook geen afslankingsmethode à la aerobics. Het doel is het in balans brengen van het lichaam en het corrigeren van de houding en het evenwichtig versterken en verlengen van specifieke spiergroepen. De methode werd door Pilates contrology genoemd, naar één van de sleutelbegrippen die nu nog de basis vormen van de Pilatesmethode: concentratie, controle, centreren van het lichaam, ademhaling, precisie en flow (soepel aaneenrijgen van de oefeningen).
Vooral in het begin is het centreren van kapitaal belang. Daartoe leren we mensen correct recht te staan, te zitten of te liggen. Een correcte houding is voor het ontwikkelen van een evenwichtige fysiek van essentieel belang. Men gaat automatisch de principes van een juiste houding in het dagelijks leven overnemen. Mensen voelen al na 2 tot 3 lessen het verschil!